• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160941
+
-

یک میلیون مرگ کرونایی روی دست آمریکا

جهان‌نما
یک میلیون مرگ کرونایی روی دست آمریکا

زمانی که شیوع ویروس کرونا به یک همه‌گیری جهانی تبدیل می‌شد، برآوردهای کارشناسی می‌گفت که میزان تلفات ویروس در آمریکا بیش از چندصد هزار نفر نخواهد بود. 2سال‌ونیم بعد اما آمار دولتی از عبور مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در این کشور از مرز یک‌میلیون نفر حکایت دارد. این تعداد، بیش از مجموع کشته‌هایی است که آمریکا در جنگ‌های جهانی اول و دوم و همچنین جنگ‌های کره و ویتنام داده است. آمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از آمار قربانیان ویروس ایدز در 40سال گذشته هم بیشتر بوده است.
زمانی که آمار مرگ‌و‌‌میر ناشی از کرونا در آمریکا 100هزار‌تایی شده بود، روزنامه نیویورک‌تایمز اسامی تمام قربانیان را در صفحه اول خود منتشر کرد تا به جامعه و مسئولان یک هشدار جدی بدهد. دیروز اما صفحه اول این روزنامه دیگر جایی برای قرار گرفتن یک‌میلیون اسم کنار هم نداشت. نیویورک‌تایمز با نقطه‌هایی فشرده روی نقشه آمریکا نشان داد که چه تعداد انسان جان خود را در میانه یک همه‌گیری بی‌سابقه
از دست داده‌اند.
آمار تلفات کرونایی در آمریکا فاصله زیادی با اغلب کشورهای جهان دارد. توجه به جمعیت 332میلیون نفری آمریکا نمی‌تواند توجیه خوبی برای این تعداد مرگ‌ومیر باشد. مسئله این است که نرخ مرگ‌و‌میر در آمریکا در بحران کرونا بالاتر از اغلب کشورهای جهان بوده است. دانشگاه جان هاپکینز که از ابتدای شیوع کرونا وضعیت ابتلا و مرگ‌و‌میر در آمریکا و جهان را رصد کرده نشان می‌دهد که به‌ازای هر 100هزار نفر در آمریکا، 291نفر قربانی ویروس شده‌اند. در میان فهرست 20کشوری که بدترین وضعیت را در زمینه تلفات کرونا داشته‌‌اند، آمریکا در رده سوم قرار دارد. فقط برزیل و لهستان هستند که نسبت مرگ‌و‌میرشان بیشتر از آمریکا بوده است.
آمار بالای قربانیان آمریکایی جامعه این کشور را شوکه کرده اما روزنامه گاردین دیروز در گزارشی توجه همگان را به موضوعی دیگر نیز جلب کرد تا عمق فاجعه بهتر درک شود. گاردین نوشته که مرگ‌و‌میر ناشی از اوردوز مواد‌مخدر در سال2021، رکوردی بی‌سابقه برجا گذاشت و از مرز 100هزار نفر گذشت. این روزنامه شرایط وخیم روحی و روانی مردم را دلیل اصلی افزایش آمار مربوط به اوردوز مواد‌مخدر می‌داند. آمار دیگری اما وجود دارد که توجه کمتری به آن می‌شود؛ مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی. مرکز پیشگری از بیماری‌های آمریکا گزارش داده که اثرات ناشی از ویروس کرونا بر سلامتی مردم باعث شده طی 2سال اخیر این کشور سالانه شاهد افزایش 500هزار مورد ناشی از بیماری‌های قلبی باشد. از آغاز پاندمی کرونا تاکنون بیشتر از ۸۲میلیون مورد ابتلا به کرونا در آمریکا ثبت شده است. اما کارشناسان معتقدند که رقم اصلی مبتلایان بیشتر است.

300هزار مرگ قابل پیشگیری
آمریکا در اصلاح نظام بهداشت و درمان خود همواره با مشکل مواجه بوده است. میزان واکسیناسیون در ابتدای کار، به‌ویژه برای جوامع اقلیت، کم‌درآمد و ساکنان مناطق دورافتاده، کند بود. روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی در توضیح آمار بالای مرگ‌ومیر در آمریکا نوشته که تا اواخر بهار سال2021، 600هزار مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده بود. در آن زمان، هنوز واکسن به‌طور فراگیر در اختیار مردم نبود. اما بعد از آن، واکسن به‌وفور تولید شد و رفته‌رفته به‌راحتی در سراسر آمریکا در دسترس همه قرار گرفت. این روزنامه به نقل از کارشناسان آمریکایی نوشته که از میان 400هزار مرگ بعدی، دست‌کم 300هزار مورد قابل پیشگیری بوده است اگر همه واکسن می‌زدند. به‌عبارت دیگر، 300هزار مرگ اخیر در میان افرادی اتفاق افتاده که واکسن نزده‌اند.

سیاسی‌بازی، بلای جان مردم
در آمریکا، از میان محافظه‌کاران عده زیادی مخالف واکسیناسیون همگانی بوده‌اند. مهم‌ترین‌شان دونالد ترامپ بود که ابتدا، وجود ویروس را اساسا انکار می‌کرد. طبق یک نظرسنجی که نتایج آن از سوی روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی منتشر شده، 92درصد از جامعه دمکرات‌ها در آمریکا اعلام کرده‌اند که واکسن زده‌اند. این میزان در میان جمهوریخواهان، فقط 55درصد بوده است. سیاسیون محافظه‌کار بارها در سخنرانی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود واکسینه شدن را اقدامی بی‌معنی و حتی خطرناک خوانده‌اند و این باعث دوری کردن بخش مهمی از جامعه آمریکا از واکسن کرونا شده است. نتیجه اینکه، ترکیب میان سیاست و سلامت مردم در آمریکا به یک فاجعه تبدیل شده است.

قشر ضعیف‌تر، آسیب‌پذیرتر
آمارها نشان می‌دهد در ابتدای شیوع ویروس در آمریکا، اسپانیایی‌‌تبارها، سیاهپوستان و بومیان آمریکایی بیشتر از سفیدپوستان تلفات داده‌اند. به‌عبارت دیگر، آن قشری از جامعه که امکان دورکاری نداشته‌ و دائما در معرض شیوع ویروس بوده‌اند، تلفات بیشتری داده‌اند. این قشر، قشر کارگر در آمریکا هستند.

نامتمرکز بودن مدیریت
گاردین نوشته که سیاست‌های دولت آمریکا برای استقلال ایالات در اتخاذ تصمیم‌های مربوط به همه‌گیری، در عملکرد ضعیف آمریکا در مواجهه با کرونا مؤثر بوده‌ است. پزشکان می‌گویند هزاران نفر هم به «کووید درازمدت» مبتلا شده‌اند که در برخی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. یک تحقیق مرکز پیشرفت آمریکا نیز می‌گوید که ابتلا به «کووید درازمدت» باعث ازکارافتادگی حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سال۲۰۲۱ شده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید